Radboudumc Privacy Beleid Mobiele Applicaties voor Patiënten

1 januari 2024

Overzicht

Mobiele apps voor patiënten

Onze mobiele applicaties voor patiënten, waaronder mijnRadboud voor iOS en Android, maken verbinding met servers en systemen die worden beheerd en onderhouden door het Radboud Universitair Medisch Centrum om patiënten te voorzien van veilige mobiele toegang tot de gezondheidsinformatie op die servers en in die systemen.

In dit beleid wordt naar onze mobiele applicaties voor patiënten verwezen als “mobiele apps”.

Dit privacy beleid

In dit beleid wordt beschreven hoe we uw gegevens verzamelen en gebruiken wanneer u onze mobiele apps gebruikt.

We kunnen dit beleid te allen tijde bijwerken. Toekomstige updates zijn van kracht zodra ze zijn gepubliceerd. Op uw gebruik van onze mobiele apps is tevens de desbetreffende licentieovereenkomst voor eindgebruikers van toepassing. Als u onze mobiele apps gebruikt, stemt u in met de toepasselijke licentieovereenkomst voor eindgebruikers en met het gebruik van uw gegevens zoals in dit beleid is beschreven.

Uw persoonsgegevens

De beperkte manieren waarop we uw gegevens gebruiken

Uw gegevens worden niet door ons verkocht of in licentie gegeven. Dit zijn de beperkte manieren waarop we in verband met onze mobiele apps met uw gegevens omgaan:

  • Wanneer u ervoor kiest een profielfoto aan onze mobiele apps toe te voegen, kunt u een bestaande foto op uw apparaat selecteren of met behulp van de camera-app op uw apparaat een nieuwe foto maken. Als u een bestaande foto op uw apparaat selecteert, wordt een kopie van uw gekozen foto in een privéopslag van de app op uw apparaat opgeslagen. Als u de camera-app op uw apparaat gebruikt om een nieuwe foto te maken, wordt de door u genomen foto eerst in uw camera-app opgeslagen en daarna ook in de privéopslag van de app op uw apparaat opgeslagen. Als u de foto uit uw profiel verwijdert of onze mobiele apps verwijdert, wordt de kopie van de foto uit de privéopslag van de app verwijderd. De in uw camera-app opgeslagen foto blijft wel in uw camera-app beschikbaar totdat u ervoor kiest de foto te verwijderen. Als er via het Radboudumc al een foto in uw profiel is opgeslagen, heeeft u via de app op geen enkele manier toegang tot die foto.
  • Wanneer u de Apple HealthKit of Google Fit wilt gebruiken, worden versleutelde identificatiecodes gegenereerd om de ontvangers van uw gegevens uit de Apple HealthKit of Google Fit te identificeren en ze in de privéopslag van de app op uw apparaat op te slaan. Als u ervoor kiest de Apple HealthKit of Google Fit niet langer te gebruiken of onze mobiele apps te verwijderen, worden de identificatiecodes verwijderd.
  • Wanneer u met behulp van onze mobiele apps documenten van het Radboudumc (zoals brieven of afbeeldingen) wilt inzien, worden in de privéopslag van de app op uw apparaat tijdelijk kopieën van de bestanden opgeslagen om ze voor u zichtbaar te maken. De tijdelijke kopieën worden verwijderd wanneer u uw sessie op onze mobiele apps sluit.
  • Als het Radboudumc automatische afspraakaankomst aanbiedt en u deze functie wilt inschakelen, worden in de privéopslag van de app tijdelijk identificatiecodes en tijdstippen van uw aanstaande afspraken opgeslagen wanneer u voor een aanstaande afspraak arriveert. Als u ervoor kiest onze mobiele apps niet langer te gebruiken of als u automatische afspraakaankomst uitschakelt, worden de identificatiecodes verwijderd.
  • Als het Radboudumc locatiegebaseerde check-in voor persoonlijke afspraken aanbiedt, of u de mogelijkheid biedt om zorgverleners bij u in de buurt te vinden, kunt u ervoor kiezen om onze mobiele app voor die doeleinden met uw locatiegegevens te laten werken. Wij slaan uw locatiegegevens niet op.
  • Als het Radboudumc u toestaat het baliepersoneel elektronisch te verwittigen wanneer u aankomt voor een afspraak, kunt u ervoor kiezen om onze mobiele apps voor dit doel te laten interageren met uw Bluetooth-gegevens. Wij slaan uw Bluetooth-gegevens niet op.
  • Terwijl u onze apps gebruikt, zullen wij, als u ervoor kiest om een telefoonnummer te bellen dat in de app wordt weergegeven, toestemming vragen voor toegang tot de telefoon van uw apparaat om het telefoonnummer te bellen. Wij slaan uw belgeschiedenis of gegevens over het gesprek niet op.
  • Tijdens uw gebruik van onze apps verzamelen we niet-identificeerbare informatie, zodat het Radboudumc inzicht krijgt in de manier waarop mensen onze mobiele apps gebruiken. Op basis daarvan kunnen we onze producten kunnen verbeteren. Deze informatie betreft onder meer het tijdstip waarop u de app bent gaan gebruiken, eventuele foutmeldingen of -codes, het model van het gebruikte apparaat en het besturingssysteem ervan, en de gebruikte versie van onze mobiele app. Als u gebruikmaakt van een Android-apparaat, wordt tijdens een fout ook het soort verbinding [gsm of wifi] verzameld.
  • U kunt contact met ons opnemen via de op onze website genoemde manieren. Als u contact met ons opneemt, kunnen we de communicatie vastleggen. U beslist zelf hoeveel informatie u in die gevallen met ons wilt delen.

Het Radboudumc

Om onze mobiele apps te kunnen gebruiken, dient u een account te hebben bij het Radboudumc. Om die reden is op uw gebruik van onze mobiele apps tevens het privacy beleid van het Radboudumc van toepassing. Neem contact op met het Radboudumc als u vragen hebt over onze privacy.

Voor Android-gebruikers – verplichte verstrekking aan Google Play voor bepaalde gezondheidsapps

Google heeft bepaald dat onze mobiele apps aan de vereisten voor COVID-19-apps dienen te voldoen. Als gevolg daarvan zijn we verplicht de volgende informatie te verstrekken, zodat we onze mobiele apps in de Play Store aan u ter beschikking kunnen stellen.

  • Onze mobiele apps communiceren alleen met uw microfoon wanneer u ervoor kiest om uw microfoon te gebruiken om in onze mobiele apps te navigeren. Onze mobiele apps communiceren alleen met uw fotoalbum wanneer u ervoor kiest om in onze mobiele apps een profielfoto aan een profiel toe te voegen. Deze informatie wordt niet in verband met corona gebruikt.
  • Onze mobiele apps hebben toegang tot, verzamelen, gebruiken en delen uw informatie zoals hiervoor is vermeld in de paragraaf met de titel “De beperkte manieren waarop we uw gegevens gebruiken”.
  • Onze mobiele apps zijn niet specifiek voor de coronapandemie ontwikkeld. Ze bestonden al vóór de coronapandemie om u toegang te geven tot de gezondheidsinformatie die het Radboudumc over u heeft. Het Radboudumc kan u met behulp van onze mobiele apps toegang geven tot corona gerelateerde vaccinatie-informatie, resultaten van laboratoriumtesten en documenten met ziekte gerelateerde informatie. U kunt zelf kiezen hoe u de informatie wilt inzien, weergeven of gebruiken. U kunt dit ook beslissen voor gezondheidsinformatie met betrekking tot andere aandoeningen, diensten, testen of vaccinaties.
  • Het Radboudumc kan toestaan dat u onze mobiele apps gebruikt voor digitale consulten met uw behandelaars. Onze mobiele apps bieden slechts de technische ondersteuning om deze consulten mogelijk te maken. We hebben geen toegang tot gezondheidsinformatie over u die tijdens een digitaal consult wordt uitgewisseld.
  • mijnRadboud kan interageren met uw gevoelige gegevens om bepaalde functies aan te bieden, zoals videobezoeken of het mobiel inchecken van afspraken. De eerste keer dat u een van deze functies probeert te gebruiken, zullen we u binnen de app om toestemming vragen en zullen we u alleen toestaan een functie te gebruiken als u daarvoor toestemming geeft. U hoeft geen toestemming te geven als u niet wilt dat mijnRadboud met uw gegevens interageert zoals gevraagd. mijnRadboud is ontwikkeld door Epic Systems Corporation; raadpleeg Epic's Privacybeleid voor mobiele toepassingen voor patiënten voor meer gedetailleerde informatie over de beperkte manieren waarop zij met uw gegevens kunnen interageren om uw gebruik van mijnRadboud mogelijk te maken.
  • mijnRadboud kan locatiegebaseerd inchecken aanbieden voor persoonlijke afspraken of u de mogelijkheid bieden zorgaanbieders bij u in de buurt te vinden. De eerste keer dat u functies probeert te gebruiken die uw locatie gebruiken, zullen we binnen de app om uw toestemming vragen en zullen we alleen toegang krijgen tot uw locatie als u daarvoor toestemming geeft. U hoeft geen toestemming te geven als u niet wilt dat mijnRadboud uw locatie gebruikt. Wij slaan uw locatiegegevens niet op.
  • mijnRadboud deelt geen gebruikersgegevens met andere bedrijven of organisaties.

Hoe beschermen we uw persoonsgegevens?

We gebruiken technische controlemaatregelen en waarborgen om de privacy, veiligheid, integriteit en beschikbaarheid van uw persoonsgegevens te garanderen.

  • Multifactorauthenticatie van de gebruikers van onze mobiele apps is standaard ingeschakeld. Multifactorauthenticatie is vereist wanneer u onze mobiele apps gebruikt, tenzij het Radboudumc wijzigingen in deze controlemaatregel aanbrengt of toestaat.
  • Voor de veilige communicatie tussen servers wordt https gebruikt.
  • Wanneer we op uw mobiele apparaat gegevens opslaan, worden ze opgeslagen in de privéopslag van de app, waar andere apps geen toegang toe hebben.
  • Voordat gegevens vanuit een van onze mobiele apps worden gedeeld, wordt in de app een kennisgeving weergegeven. U kunt dan kiezen of u de gegevens wilt delen.
  • Voor Android-apparaten is de screenshot-functionaliteit standaard uitgeschakeld. Gebruikers van Android kunnen zelf kiezen of zij de functie willen inschakelen. We kunnen deze functionaliteit in iOS niet uitschakelen.
  • We hanteren intern beleid en interne processen waarmee de toegang tot uw gegevens wordt beperkt tot onze medewerkers die kennis moeten hebben van de informatie om hun werk te kunnen doen.
  • We hanteren intern beleid op het gebied van het bewaren en verwijderen van gegevens, zodat we zeker weten dat er alleen gegevens over uw gebruik van onze mobiele apps worden opgeslagen zoals in dit beleid wordt beschreven.

U kunt zelf ook maatregelen nemen om uw gegevens te beschermen:

  • Deel de gebruikersnaam en het wachtwoord dat u voor onze mobiele apps gebruikt niet met anderen.
  • Wijzig uw wachtwoord onmiddellijk als u denkt dat een onbevoegde toegang heeft gekregen tot uw account.
  • Maak gebruik van de beveiligingsmiddelen op de apparaten die u voor onze mobiele apps gebruikt.
  • Maak geen gebruik van rooting of jailbreaken van de apparaten die u voor onze mobiele apps gebruikt. Daardoor kunnen beveiligingsrisico’s ontstaan, doordat de ingebouwde beveiligingsmaatregelen van uw apparaten worden verwijderd en gevoelige informatie op uw apparaat bloot komt te liggen.

Uw privacyrechten

Privacyvragen AVG

Als u contact wilt opnemen met de functionaris voor gegevensbescherming kunt u een e-mail sturen of contact opnemen per post. De contactgegevens vindt u op onze website.